fredag 23. mai 2014

Rettigheter for en som elsker seg selv

Jeg har rett til å være meg selv,
som jeg er og som jeg ønsker å være
Jeg har rett til å tenke og føle slik jeg velger,
og være den endelige dommer av mine tanker og handlinger

Jeg har rett til å elske hvem jeg vil,
og tillate meg selv å bli elsket igjen.
Jeg har rett til å respektere og elske meg selv,
og bli en vinner i livet,
så lenge jeg er ærlig og ikke manipulerer andre mennesker

Jeg har rett til å forandre meg,
vokse, lære om meg selv og min verden,
og å gjøre feil og være ansvarlig for dem
Jeg har rett til å si nei og være uavhengig av at andre skal like meg

Jeg har rett til privatliv, tid til kvalitativt samvær med meg selv,
og til å holde deler av mitt liv privat for andre
Jeg har rett til å spørre andre om råd i saker som angår meg selv og mitt liv,
og til å bli hørt og tatt på alvor

Jeg har rett til å få tillit fra andre,
og få mulighet til å gjøre det godt igjen om jeg bryter denne
Jeg har rett til å ombestemme meg,
til å endre synspunkt,
uten å måtte begrunne eller rettferdiggjøre meg selv eller mine valg

Jeg har rett til å si jeg vet ikke eller ikke svare på spørsmål
fra dem som ikke har rett til å spørre
Jeg har rett til å løse mine egne problemer
og på den måten jeg selv velger,
ta mine egne avgjørelse og finne min egen lykke i verden

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar